Nadwaga jest poważnym problemem zdrowotnym. Wiąże się też z szeregiem chorób współistniejących. Na świecie stworzono szereg diet mniej lub bardziej skutecznych. Jedną z pozytywnych metod leczenia nadwagi u dzieci jest dieta ketogeniczna.

Czym jest dieta ketogeniczna?

Keto dieta opiera się na dostarczeniu organizmowi potrzebnej energii z tłuszczów, eliminując węglowodany do niezbędnego minimum. W Polsce jako pierwsza zastosowała ją doktor neurologii Marii Zubiel z Łodzi, która wprowadziła ją u swoich pacjentów w 2000 roku. Stosowane są różne warianty diety, w zależności od proporcji tłuszczów do innych składników (białek i węglowodanów). Najczęściej stosowana jest konfiguracja 4:1 lub 3:1, choć czasami używa się proporcji 2:1. Wszystko jest sprawą indywidualną i zależy od tego, jak organizm reaguje na dietę i czego potrzebuje.

Co to jest ketoza?

Dieta ketogeniczna swą nazwę zawdzięcza stanowi ketozy, czyli stanu, w którym wątroba wydziela ciała ketonowe, które stają się głównym „paliwem” dla innych narządów. Ciała ketonowe powstają np. podczas spadku poziomu insuliny i rozkładu tłuszczu. Cała siła napędowa organizmu pochodzi z tkanki tłuszczowej.

Dla kogo jest przeznaczona dieta ketogeniczna?

Bardzo dobre rezultaty ma dieta ketogeniczna dla dzieci z lekooporną epilepsją. Stosowanie jej zmniejsza częstość występowania napadów, nawet z kilku dziennie do kilku, a nawet jednego rocznie. Najlepsze wyniki są obserwowane u dzieci w wieku 1-10 lat. Czas, przez jaki jest ona stosowana to około 2-3 lata, chociaż istnieją osoby, które stosują ją całe życie. Śmiało ją można stosować, także u dzieci z nadwagą. Dieta ketogeniczna dla dzieci jest ciężka do wprowadzenia, im dziecko starsze i ma już swoje nawyki żywieniowe. Należy ją wprowadzać etapami, systematycznie zwiększając ilość tłuszczów. Dieta ta jest też często stosowana u osób, chcących pozbyć się tkanki tłuszczowej.

Jaki jest jadłospis diety ketogenicznej?

Jest to dieta wysokotłuszczowa, niskowęglowodanowa i niskobiałkowa. Jadłospis diety ketogenicznej opiera się m.in. na takich produktach jak:

  • tłuste ryby (halibut, węgorz, łosoś, śledź)
  • masło i masło orzechowe
  • oliwa z oliwek
  • czekolada gorzka
  • majonez
  • mięso
  • śmietana, najlepiej 30%
  • orzechy (nerkowca, włoskie, migdały)
  • tłuste sery (feta, mozzarella, camembert

Warzywa, które dostarczają witamin, w diecie ketogenicznej są:

  • jarmuż
  • szpinak
  • pomidor
  • awokado
  • papryka
  • ogórek

Z jadłospisu diety ketogenicznej należy wyrzucić wszelkie produkty zbożowe, produkty zawierające skrobię (ziemniaki), nasiona strączkowe, napoje gazowane, słodycze i niestety owoce, gdyż zawierają duże ilości naturalnego cukru.

Czy dieta ketegoniczna jest bezpieczna?

Objawy niepożądane bardzo rzadko występują w stosowaniu tej diety, także uważa się ją za bezpieczną. Nigdy nie należy stosować jej samemu (także jak każdą inną dietę, należy skonsultować z odpowiednim specjalistom). Musi być prowadzona pod ścisłą kontrolą lekarza, który dostosuje ilość stosowanych produktów oraz dietetyka, który przygotuje spersonalizowane menu.

Najczęstsze błędy przy diecie ketogenicznej 

  • Brak elektrolitów – można je dostarczyć, jedząc warzywa zielone, lub zwykły rosół.
  • Za dużo wysiłku fizycznego – u osób aktywnych, sportowców. W początkach diety należy ćwiczyć mniej intensywniej i krócej.
  • Pomijanie posiłków – u osób zaczynających przygodę z tą dietą początkowo zmniejsza się łaknienie, przez co zaczynają nie jeść tyle, co potrzeba. Organizm wówczas wysyła informację do mózgu o braku energii, co wiąże się z chęcią na węglowodany.
[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here