Umiejętność czytania to jeden z priorytetowych celów edukacji młodego człowieka. Jest to proces złożony i dynamiczny, wymagający od dzieci znajomości liter. Już od najmłodszych lat dzieci muszą być zachęcani do tego, aby podjąć ten trud. Opanowanie czytania przez przedszkolaka czy ucznia to nie lada wyzwanie nie tylko dla dziecka, ale także dla rodzica i nauczyciela.

Dzieci przygotowują się już do tej czynności przez długi okres. Jest to proces żmudny i wymagający zaangażowania od każdej ze stron. Na początku dużą rolę odgrywa słuch fonematyczny, wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, stanowi świetną bazę do podjęcia w późniejszym etapie przez dziecko nauki czytania. Jest to zadanie bardzo odpowiedzialne i każdy nauczyciel powinien przygotować się do niego tak, żeby to nie było obowiązkiem, lecz przyjemnością. Wprowadzenie dziecka w świat liter drukowanych i pisanych odbywa się zazwyczaj w przedszkolu. Nie jest to czytanie chórem czy też odpytywanie ze znajomości literek. Wykorzystywanie zabaw dźwiękonaśladowczych, śpiewanie, rytmizowanie, doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, rozwijanie zdolności komunikacyjnych, zabawy w dzielenie na sylaby to wszystko i wiele innych czynności, o których można byłoby pisać i pisać przybliża nas do opanowania umiejętności czytania.
     Aby skutecznie przejść przez ten etap edukacji, możemy zaproponować dziecku szereg zabaw, które nie dość, że będą sprawiały mu frajdę, to dodatkowo rozbudzą jego ciekawość i chęć uczenia się. Wprowadzanie liter poprzez zabawę i ciągłe ich powtarzanie – demonstracja wzoru litery, kreślenie jej na różnych fakturach, różne wydźwięki sprawiają, że dzieci oswajają się z podanym materiałem. Jak już wspominałam wcześniej, jest to proces niezwykle skomplikowany i długotrwały, gdyż poznanie całego alfabetu zajmuje dużo czasu. Efektywnie przeprowadzony ten proces sprawia, że dziecko rozbudza swoją ciekawość i chce więcej. Składanie pierwszych sylab i prostych wyrazów podbudowuje dziecko do dalszej, ciężkiej pracy.
• tworzenie liter z plasteliny, sznurówek
• stemplowanie konturów liter
• wyszukiwanie liter i wyrazów w tekście,
• układanie wyrazów z rozsypanek sylabowych
• szukanie swojego imienia, nazw zwierząt, zabawek,
• układanie wyrazów, zdań,
• grupowanie kartek z wyrazami do obrazka,
• układanie wyrazów z rozsypanych sylab,
• szukanie zdań w tekście,
• układanie wyrazów z alfabetu ruchomego
     Wszystkie podane wyżej i wiele innych czynności wykonywanych z dziećmi sprawiają, że mimowolnie, lecz świadomie przyczyniamy się do sukcesu edukacyjnego, jakim jest opanowanie umiejętności czytania. Obowiązek ten nie powinien być tylko zepchnięty na przedszkole czy szkołę, gdyż to rodzice też powinni mieć swój udział w tym procesie. Codzienne ćwiczenia z dzieckiem, utrwalanie poznanych liter, wszelakiego rodzaju zabawy słowne zachęcają dzieci do podjęcia nauki czytania. Jedyne, o czym musimy pamiętać to, to żeby nie krytykować naszej pociechy, skoro mu coś nie wyjdzie, aby go nie zniechęcić. Wszak wszyscy jesteśmy ludźmi i popełniamy błędy.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here